Tuesday, December 27, 2016

AISYAH R.H.A. SRIKANDI ISLAM



"Muslimah adalah pelengkap kepada seorang lelaki Muslim. Mereka bertanggungjawab menguruskan keharmonian rumah tangga dan membentuk suasana mawaddah warahmah dalam rumah tangga."

Sayidatina Aisyah binti Abu Bakar adalah peribadi agung yang harum mekar namanya sepanjang zaman. Bukan kerana menjadi interi Rasulullah s.a.w. semata - mata yang melonjakkan dirinya di mata dunia, tetapi tokoh ini dikagumi dan dihormati oleh manusia sezamannya dalm kalangan lelaki mahupun wanita kerana peranan, jasa, keilmuan dan keistimewaan yang sememangnya wujud dalam dirinya. 

Oleh itu, mulai hari ini, ingin aku kupas sedikit sebanyak kisah srikandi Islam kita iaitu Sayidatina Aisyah r.h.a.


Baginda SAW pernah bersabda:
" Kelebihan Aisyah ke atas wanita lain adalah seperti lebihnya ats-Tsarid ( sejenis makanan yang lebih banyak manfaat dan disukai Baginda SAW) berbanding makanan yang lain."
(Riwayat al-Bukhari)

Sayidatina Aisyah r.h.a. merupakan seorang isteri yang sangat disenangi oleh Rasulullah s.a.w.. Kebijakan dan kepandaiannya dalam memberi khidmat kepada suami tercinta membuatkan Baginda SAW sentiasa senang tatkala bersamanya.

Selain itu, jasa dan sumbangannya dalam ilmu dan dakwah ISlam tidak dapt ditandingi oleh mana- mana wanita dan isteri Rasulullah s.a.w. yang lain. 

Urwah bin az-zubair pernah mengatakan:
"Tiada seorang yang lebih alim tentang halal dan haram, ilmu, syair dan perubatan melainkan Aisyah Ummul Mukminin."



p/s: Kisah zaman kanak - kanak (Sayidatina Aisyah r.h.a.) di entri seterusnya.

No comments:

Post a Comment