Saturday, June 11, 2011

Masalah, masalah n masalah!

Setiap daripada kita baikpun remaja, atau pun org tua mesti pernah menghadapi masalah dlm hidup. 
Kata org hidup tnpa masalah bukn hidup namanya.. Berlegar dari masalh yg plg besar hinggalah yg plg kecik, semuanye ttp dinmakn mslh..cuma nye, malh yg dihadapi oleh seseorg itu berbeza.. Bagaimna cara nk selesaikn pon jugk tergolong dlm stu mslh... Namun hakikat nye, setiap masalah pasti ada jln penyelesaian nya.

Antara mslh yg wujud di persekitaran kita ialah mslh kemiskinan, kehilangan org yg tersyg, masalh cinta, pertengkarang dgn ibu bapa,corot dlm peperiksaan serta berjuta-juta mslh lgi..Even ape yg aku nk mkn hari ni pon dikira mslh jugk.. heheheMasalah juga bolh menyumbang kepada mslh yg lain, cntohnye: mslah remaja yg X tahan dgn leteran ibu bapa nya boleh membawa remaja itu kepada masalah lepak, pergaulan bebas, dirogol, diculik , di bunuh dan mcm2 lgi la... tau la dunia sekarang ni mcm mna kn..Masalah yg kecil apabila tidak di tangani dgn baik bolh membawa kpd mudarat yg besar. 

Setiap hari kita tidk akn terlepas dilnda mslah, sekiranya bukn kita yg bermslh, org lain pula yg mendtgkn masalah. Oleh itu, kita perlu bersedia menghadapi masalah itu dan cuba mencari kaedah utk mengatasinya. 

Masalah sebenarnya adalah ujian Allah kpd kita utk mengukur sejauh mna tahap keimanan dan ketakwaan kita terhadap-Nya. Sebab sbg manusia kita sering terlupa serta lalai dgn tanggungjawb kita sbg hamba Allah apabila hidup kita sentiasa dilimpahi dgn kesenangan dan kemewahan. Lebih2 lgi ketika usia remaja, hidup penuh dgn keseronokan n sentiasa ingin mencuba sesuatu yg bru w'pun perkara itu jelas haram di sisi agama.
Setiap masalah , kesakitan dan apa jua yg menyeksa jiwa adalah merupakan ujian dari Allah utk menguji sejauh  mana iman kita. Iman perlu kepada ujian..

Ini jelas sebagaimana maksud firman Allah:


Adakah manusia itu menyangka bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;"Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji?. Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 sebelum mereka, maka sesungguhnya 
Allah mengetahui org2 yg benar dan sesunggunya Dia mengetahui org2 yg berdusta."

(al-Ankabut:2-3)


Oleh itu sekiranya kita berhadapan dgn masalah, cubalah bawa bertenang, bersabar dan setkan dlm minda bahaawa kita sedang diuji oleh Allah, orang yg melepasi ujian itu adalah org yg berjaya mendapt kedudukan yg mulia di sisi Allah.


No comments:

Post a Comment